Henk Lategan si Brett Cummings au lasat in urma dezamagirea de duminica, cand avantajul lor general a fost redus de la peste 23 de minute la doar 21 de secunde, cei doi au preluat controlul asupra etapei opt, terminand cu un avans de 7minute si 41de secunde fata de cei mai apropiati rivali la titlu. Duo-ul de la Toyota Gazoo Racing South Africa conduce Dakar-ul inca din etapa a doua, desi avantajul lor general poate fi considerat fragil, mai sunt inca multe necunoscute in ultimele patru etape. O penalizare de doua minute pentru viteza excesiva le-a redus avantajul la 5minute si 41 de secunde in clasamentul general.
Lategan a devenit astfel al saptelea castigator diferit al acestui Dakar. Un dezavantaj al victoriei lui Lategan este ca va deschide drumul marti; totusi, va avea urme de motocicleta care sa-l ghideze, ceea ce ar putea atenua din dificultatile pe care le-ar putea intampina. Pe locul doi in aceasta etapa, dupa ce a plecat de pe pozitia 29, s-au clasat Guy Botterill si Dennis Murphy intr-un alt Hilux TGR SA, la 1 minut si 47 secunde in urma liderului, dupa ce au avut o pana lenta in ultimi 150 km. Tanarul pilot sud-african a fost nevoit sa opreasca pentru a reumfla roata, asigurandu-se ca aceasta ramane pe janta in timp ce concura intr-o zona cu dunei mari din ultimi 30 km ale etapei, inainte de a ajunge in Riyadh.
Ziua a inceput cu Botterill deschizand drumul la km 54, avand un avans de 12 secunde fata de Daniel Schroeder si Henry Kohne, care se aflau in WCT Amarok.
Castigatorul etapei a sasea, Guillaume de Mevius, a preluat conducerea dupa km 78, dar a fost nevoit sa opreasca timp de peste o ora la km 113 pentru a remedia o problema la Mini-ului sau JCW.
De atunci, Lategan a condus spre Riyadh, cu Botterill aproape in urma sa la odiferenta era de 9 secunde la 200 km si a adus echipei Toyota Gazoo Racing SA prima victorie in stilul unu-doi.
Pe locul trei in aceasta etapa s-a clasat o alta echipa sud-africana, Brian Baragwanath si Leonard Cremer, la volanul unui Century Racing CR7 de fabrica, cel putin pana in ultima sectiune, cand Mathieu Serradori si Loic Minaudier, i-a depasit cu cinci secunde pentru ultima treapta a podiumului! Aceasta a fost cea mai buna performanta a echipei Century Racing pana in prezent cu noul lor model CR7.
Nani Roma si Alex Haro au fost echipa principala de la M-Sport Ford, aducandu-si Raptorul in siguranta pe locul cinci, cu un avans de trei secunde fata de Yazeed Al Rajhi si Timo Gottschalk, care au concurat cu un Toyota Hilux de la Overdrive.
Martin Prokop si Viktor Chytka, la volanul unui Jipocar Ford Raptor, au avut o lupta acerba cu brazilienii Joao Ferreira si Filipe Palmeiro, care conduceau un X-Raid Mini JCW diesel, iar victoria a revenit echipei cehe cu un avantaj de 23 de secunde.
Pe locul noua s-au clasat Rocas Bacuiska si Oriol Mena cu un Toyota Hilux de la Overdrive, in timp ce Seth Quintero si Dennis Zenz au completat top zece cu Toyota Gazoo Racing Hilux.
Nasser Al-Attiyah si Edouard Boulanger au terminat pe locul 11, pierzand 12 minute in fata lui Lategan in clasamentul general. Desi se afla pe locul patru in clasament, qatariul este la 34 de minute si 14 secunde de lider. Campionul W2RC a declarat: „A fost o zi foarte dificila. Uneori, cand deschideam drumul, era foarte complicat. Yazeed a avut o linie buna si, cand ne-a depasit, l-am urmat, pana la dune, cand l-am depasit, dar a fost cu adevarat greu. Sunt fericit ca am terminat aceasta zi. Mai avem patru zile si vom vedea. Navigatia a fost foarte dificila.”