Alex Cascatau va testa pentru prima data un prototip de clasa LMP3
Alex Cascatau, proaspatul campion al GT & Prototype Challenge, se pregateste deja pentru viitor si va pilota pentru prima data un prototip Ligier de categorie LMP3 pe Circuit de Barcelona-Catalunya alaturi de Team Virage.
Alex Cascatau a bifat cinci succese din sase starturi in doar primul sau sezon in GT & Prototype Challenge, campionatul de top al Olandei in materie de prototipuri. Pilotand Norma M20 FC a echipei BS Racing by Baticonsult, romanul s-a dovedit a fi dominant de fiecare data cand s-a urcat in masina, fie ca a fost vorba de cursele de la TT Circuit Assen sau cele de la Circuit Park Zandvoort.
Acum, cu doua titluri de campion in buzunar, Cascatau se pregateste pentru stagiunea viitoare, iar din pregatire face parte si acest test in premiera la bordul unui Ligier JS P320, cea mai popular model de clasa LMP3 din intreaga lume in acest moment. Construit in Franta de o firma care in urma cu nici trei decenii activa in Formula 1, Ligier-ul JS P320 este o masina de curse in adevaratul sens al cuvantului, neavand nicio legatura cu vreun model de strada.
Alex a trecut in doar cativa ani de la Logane la aceste modele ce se bucura de o apasare aerodinamica deosebit de mare. Primul pas a fost facut in 2019 cand Alex a concurat de mai multe ori in Belcar, seria de anduranta cea mai prestigioasa din Belgia, la bordul unui Saker RAPX, masina cu cockpit inchis asemanatoare cu un prototip. Tot anul trecut, romanul a experimentat pentru prima oara trairile de la bordul unei Norma de clasa CN, rezultatul obtinut in cursa de 24 de ore de la Zolder propulsandu-l catre o participare cu norma intreaga in GT & Prototype Challenge in 2020.
In parteneriat cu BS Racing by Baticonsult, Alex a invatat toate dedesupturile prototipului Norma care este propulsat de un motor Honda de 2 litri si 260 de cai putere. Desi asta nu pare mult, Norma nu cantareste nici 600 de kilograme. Un Ligier JS P320, insa, este ceva mai greu, dar asta si pentru ca are acoperis. Cu toate acestea, folosirea extinsa a fibrei de carbon pastreaza masa totala sub 1,000 de kilograme, orice model de LMP3 fiind obligat prin regulament sa se prezinte la start cantarind cel putin 930 de kilograme. Un motor de origine Nissan-Nismo de 5.5 litri (o versiune de curse a motorului de pe Nissan GT-R) pune in miscare Ligier-ul. Fara restrictoare, motorul dezvolta circa 455 de cai putere.
Testul va avea loc pe parcursul unei intregi zile, Team Virage oferindu-i lui Alex sansa de a parcurge mai mult de 400 de kilometri pe circuitul ce gazduieste an de an si Marele Premiu de Formula 1 al Spaniei. Testul va fi ca o scoala pentru constantean caci el nu va urmari cei mai rapizi timpi pe tur, tinta fiind sa se aclimatizeze cu o masina pe care ar putea sa o piloteze candva si in curse – participari in Michelin Le Mans Cup si chiar si European Le Mans Series fiind luate in calcul pentru 2021-2022.
Despre clasa LMP3
Lansata in 2015 ca o alternativa mai ieftina la cele doua clase de prototipuri prezente in Mondialul de Anduranta, respectiv LMP1 si LMP2, clasa LMP3 propune concurentilor o platforma competitiva (timpi sub ceea ce realizeaza un CN sau un model de GT3) si care este folosita intr-o multime de campionate din intreaga lume.
Actualul set de reguli al categoriei, care a intrat in vigoare chiar in 2020, propune pastrarea acelorasi elemente spec in constructia masinilor, cum ar fi motorul Nissan-Nismo V8 de 5.5 litri care este identic, indiferent de sasiu. Diferentele, dintre motorul de 5.5 litri si cel de generatie veche de 5.0 litri, il reprezinta puterea care a crescut de la 420 la 455 de cai putere. In plus, noile masini beneficiaza si de aportul sistemelor de siguranta electronice cum ar fi traction control. Actualmente, patru constructori vand modele de categorie LMP3 si anume Ligier, Adess, Duqueine si Ginetta. Fiecare trebuie sa se alinieze la o limita superioara a pretului masinilor de 240,000 Euro.
Pretul accesibil (similar cu costul de achizitie al masinilor din TCR si mult sub costul unui model de GT3 sau chiar al unui model de categorie R5 din lumea raliurilor), face ca masinile de LMP3 sa fie si foarte populare in lume. Ele pot fi vazute astazi in serii precum Michelin Le Mans Cup, Road To Le Mans, Asian Le Mans Cup, Ultimate Cup, V de V Endurance si, din 2021, si in IMSA Weathertech Sportscar Championship.
Despre Team Virage
Fondata la finele aniilor ’90, Team Virage a activat mai intai in formulele inferioare de monoposturi unde a avut succes imediat. Victorii in Formula Renault 1.6 si Formula Open Telefonica by Nissan au culminat cu titlul de campioni obtinut de Team Virage in 2003 in Formula Renault 1.6 Spaniola. Ulterior, echipa a devenit partenerul tehnic al formatiei braziliene din A1 World Championship.
Dupa acest episod din 2005, Team Virage a continuat sa lucreze „in spatele cortinei” preparand multiple monoposturi pentru formatia Barwa Addax Team (cunoscuta si ca Barwa International Campos Team) care activa in serii precum GP2 sau GP3. In 2008, membrii echipei Virage au fost responsabili de masina cu care Vitaly Petrov a devenit vice-campion in GP2. Un an mai tarziu, povestea s-a repetat, dar, de aceasta data, Virage a pregatit monopostul lui Sergio Perez, actualmente pilot Racing Point in Formula 1.
Printre celelalte nume mari care au rulat pana in 2013 in masinile de care s-a ocupat Team Virage se numara si Giedo van der Garde, Charles Pic si Ryo Haryanto. Echipa a activat si in F1, World Series by Renault, Auto GP si BMW Talent Cup.
Abia in 2017 Team Virage a revenit in competitii sub nume propriu odata cu achizitia a doua prototipuri Ligier de categorie P3 ce au rulat in numeroase competitii inclusiv Michelin Le Mans Cup, Michelin Ultimate Cup Series, ELMS si 24h Series Prototype Cup.
In prezent, echipa ruleaza atat modele de P3 cat si Aston Martin-uri Vantage GT4. Prototipul pe care Alex il va pilota va fi unul dintre cele doua care au concurat (si concureaza) in acest an in Michelin Le Mans Cup (inclusiv legendara cursa Road To Le Mans) si in Ultimate Cup. In aceata din urma, Virage se apropie de titlu, unul din echipajele sale invingand la Magny-Cours in etapa a treia ceea ce i-a cladit un avans de 19 puncte inaintea ultimei etape. Printre pilotii actuali ai Team Virage se numara si Alessandro Ghiretti, premiat de Auto Hebdo, sau Julian Wagg.