Cresterea costurilor de reparare pentru unitatile hibride a determinat o decizie de abandonare a puterii hibride.
Campionatul Mondial de Raliuri se pregateste sa elimine puterea hibrida de la masinile sale Rally1, incepand din sezonul urmator.
Viitorul puterii hibride in clasa de varf a WRC a fost un subiect de discutie indelungata in acest an, dezbaterea fiind reluata dupa o modificare a ghidului utilizatorului pentru unitatile hibride, efectuata de furnizorul de control Compact Dynamics, in mijlocul sezonului.
Inainte de Raliul Central European de luna trecuta, viitorul puterii hibride in Rally1 a fost supus unui vot electronic din partea FIA. Astazi, subiectul a fost discutat in cadrul unei intalniri a Comisiei WRC, de unde am aflat ca s-a convenit asupra eliminarii puterii hibride de la masinile Rally1, incepand din anul urmator.
Aceasta decizie urmeaza sa fie oficial ratificata de FIA, ceea ce este de asteptat sa se intample la urmatoarea intalnire a Consiliului Mondial de Motorsport.
Aceasta este a doua schimbare de directie in ceea ce priveste utilizarea energiei hibride, introdusa odata cu noile reglementari Rally1 in 2022, in acest an.
In februarie, grupul de lucru al FIA, format pentru a „evalua si recomanda directia viitoare a raliurilor”, a propus eliminarea energiei hibride ca parte a unui set de modificari pentru 2025.
Cu toate acestea, echipele din WRC s-au opus acestor modificari, ceea ce a dus la mentinerea reglementarilor actuale Rally1 pentru 2025 si 2026, fiind considerata o intoarcere a FIA.
Totusi, viitorul energiei hibride a fost din nou in centrul atentiei dupa introducerea liniilor directoare de siguranta Compact Dynamics la Raliul Acropolis din Grecia, in septembrie.
Noile reglementari stipuleaza ca, daca unitatea hibrida de 130kW sufera trei erori de soc de peste 15G sau una de peste 25G, aceasta trebuie demontata si trimisa inapoi la furnizor pentru o reparatie completa, care poate dura luni de zile. Anterior, aceste unitati puteau fi resetate la fata locului in timpul unui raliu.
Echipele considera ca aceasta schimbare va creste semnificativ costurile de reparare a unitatilor hibride, M-Sport-Ford argumentand ca nu va mai fi viabil din punct de vedere financiar pentru echipa sa continue.

Sursa foto: M-Sport
„Nu este o solicitare de a o elimina pentru ceea ce este, ci o solicitare de a o elimina pentru ca nu putem efectiv sa le reparam si sa le operam la un pret economic pentru M-Sport. Vorbim despre cateva milioane de euro in plus pentru a face acest lucru si nu este ceva ce putem gestiona”, a declarat Richard Millener, principalul echipei M-Sport
In cadrul ultimei runde a campionatului de luna trecuta, conducatorii de la Toyota si Hyundai au recunoscut ca ar sustine masurile pentru eliminarea hibridului, daca aceasta ar asigura mentinerea nivelului actual de participanti in viitor.
„Nu vom solicita niciodata in mod activ sau proactiv eliminarea hibridului din WRC. Totusi, trebuie sa fim practici si sa recunoastem ca comunitatea WRC este una mica, iar, ca orice comunitate mica, trebuie sa ne sprijinim unii pe altii,” a declarat Cyril Abiteboul, seful echipei Hyundai.
„Asadar, daca sunt necesare anumite masuri pentru a garanta prezenta concurentilor la evenimente, vom accepta sa le luam.”
Jari-Matti Latvala de la Toyota a adaugat: „Din punct de vedere al performantei, masinile sunt destul de bune chiar si fara hibrid. Insa nu ar trebui sa devina prea dificil pentru echipe, iar daca exista riscul ca echipele sa nu poata participa la Campionatul Mondial de Raliuri din cauza lipsei unitatilor, atunci nu ar trebui sa fie asa.”