Neuville sarbatoreste titlul istoric in WRC, in timp ce Toyota obtine gloria la constructori in Japonia
Dupa ani de incercari aproape reusite si numeroase dezamagiri, Thierry Neuville poate in sfarsit sa se bucure de succesul obtinerii primului sau titlu in Campionatul Mondial de Raliuri FIA la FORUM8 Rally Japan, unde Toyota GAZOO Racing a castigat coroana constructorilor intr-o zi finala plina de dramatism.
Titlul lui Neuville si al copilotului sau, Martijn Wydaghe, a fost asigurat intr-un mod dramatic duminica dimineata, cand colegul sau de echipa, Ott Tanak, singurul pilot care putea sa-l conteste, a iesit din cursa dupa ce a avut o iesire violenta in decor cu Hyundaiul i20 N Rally1 HYBRID in prima proba a zilei. Cu un avans de 25 de puncte inainte de finala sezonului, titlul lui Neuville a fost garantat cu patru probe inainte de final.
„Ma simt grozav, sincer, am muncit atat de mult pentru asta. Nu am cuvinte, dar vreau sa le multumesc tuturor celor care au fost parte din acest parcurs, care au luptat pentru noi si intregii echipe. Am fost de multe ori foarte aproape; am dat tot ce am avut, dar anul acesta am fost rasplatiti pentru eforturile noastre.” a spus proaspatul campion mondial.
Drama de la final a incheiat o saptamana plina de suisuri si coborasuri pentru belgian, care a revenit de pe locul 15, dupa o defectiune a turbocompresorului vineri, pentru a termina pe locul sase in clasamentul general. Aceasta victorie istorica este o premiera nu doar pentru el si Wydaeghe, ci si pentru tara lor natala, Belgia, si pentru echipa Hyundai Motorsport, dupa un deceniu in WRC.
In timp ce Neuville se bucura de triumful sau mult asteptat, accidentul lui Tanak a adus o intorsatura dureroasa aspiratiilor Hyundai de a castiga titlul de constructori. Marca coreeana avea avantajul inainte de ultima zi, dar ghinionul s-a intors in favoarea Toyota dupa o confruntare tensionata pe Wolf Power Stage. Sebastien Ogier, Elfyn Evans si Takamoto Katsuta au avut prestatii decisive in momentele cheie, ajutand marca Toyota sa obtina al optulea titlu de constructori WRC cu un avantaj minim de doar trei puncte, cea mai stransa competitie de la castigarea coroanei de catre Lancia cu doua puncte in 1983.
Evans a avut parte de o dubla sarbatoare, mostenind victoria in raliu dupa abandonul lui Tanak si devenind al saselea castigator diferit intr-o sezon extrem de competitiv. Triumful galezului i-a asigurat, de asemenea, locul doi in campionatul pilotilor, un moment dulce-amarui pe care l-a atins acum pentru a patra oara.
„La un moment dat, lucrurile nu pareau prea promitatoare, dar suntem foarte multumiti de rezultat si de echipa. Multumesc si colegilor mei de echipa, au facut o treaba excelenta. Ne pare rau ca nu am reusit sa castigam titlul la piloti, dar vom incerca din nou anul viitor.” a spus Evans.
Ogier a incheiat etapa pe pozitia a doua, fiind un 1-2 pentru Toyota, terminand cu 1 minut si 27,3 secunde in urma coechipierului sau. Adrien Fourmaux a incheiat un sezon deosebit prin ocuparea locului trei cu M-Sport Ford Puma Rally HYBRID. Forma constanta a francezului i-a adus cinci clasari pe podium in 2024 si locul cinci in campionatul pilotilor, cea mai buna performanta a sa pana acum.