Vicepresedintele F.R.A.S. CRINU ANDANUT a demisionat
Astazi am primit pe adresa fanrally.ro o scrisoare deschisa de la vicepresedintele Federatiei Romana de Atomobilism Sportiv. In urma unui Consiliu Federal acesta a luat hotararea de asi prezenta demisia din functia de vicepresedinte.
„Stimati colegi, sportivi si reprezentanti ai cluburilor automobilistice FRAS
In calitatea mea de vicepresedinte demisionar al FRAS, va rog sa imi permiteti sa va prezint pe scurt motivatia care m-a adus in aceasta nedorita situatie. Consider ca va datorez explicatii ( nu justificari ), intrucat foarte multi dintre voi mi-au acordat prin vot increderea lor si si-au exprimat astfel speranta ca si eu voi contribui direct pentru un viitor mai bun al sportului automobilistic in Romania.
In primul rand, doresc sa demontez orice speculatie cum ca demisia mea are ca explicatie un razboi personal cu presedintele FRAS, Norris Mageanu sau cu vreunul din colegii mei de echipa.
Norris este un om deosebit, dedicat sportului automobilistic si un bun prieten. Si restul echipei, vicepresedintele Catalin Nicolaescu ca si ceilalti membri al Consiliului Federal sunt oameni pe care mi-a facut mare placere sa ii cunosc si sa colaborez cu ei.
Demisia mea are o cu totul alta motivatie. Eu am acumulat o bogata experienta manageriala de-a lungul vietii, ceea ce imi confera avantajul unei viziuni foarte clara si critica asupra a ceea ce se intampla intr-o institutie ca a noastra ( FRAS ) atunci cand lucrurile nu sunt cum ar trebui sa fie.
Dupa ce acum doi ani de zile, la alegeri, am promis o activitate proaspata, transparenta si eficienta in FRAS, sponsori noi si un Buget indestulator, in fapt situatia este, pentru mine, total nesatisfacatoare:
- Bugetul institutiei este la sfarsitul acestui an din nou cu sold negativ semnificativ. Desi veniturile au fost in ultimul an mai bune ca niciodata, cheltuielile au fost scapate de sub control, intrucat nu exista un sistem contabil modern care sa permita controlul permanent al acestora. In plus, am acumulat numai in acest an pierderi din taxe neachitate de sportivi sau cluburi in valoare de cca 20.000 eur, sub obladuirea lui Norris si a altor functionari FRAS, care au acordat prieteneste, fara aprobare a CF, amanari la plata datoriilor in momentul licentierilor. In acest fel, fara sa stiti, ati concurat roata la roata cu sportivi si cluburi datoare la FRAS. Unii dintre acestia au ajuns in final chiar pe podiumul campionilor, eu fiind oripilat sa constat asta si solicitand eliminarea datornicilor de pe podiumurile de la Gala Campionilor. Nu doresc sa reamintesc datoriile uriase anterioare fata de FRAS, sume neincasate, cele mai recente de trei ani, care nu se mai pot recupera. Va recomand sa solicitati un Raport al cenzorilor independent si corect, sau poate chiar sa solicitati un audit financiar, pentru a linisti spiritele si suspiciunile.
- Dupa cum stiti, activitatile esentiale FRAS sunt impartite in doua categorii : a) partea SPORTIVA, care a cunoscut o sustinuta ameliorare si dezvoltare fata de trecut, prin implicarea echipei de conducere. Aici avem insa slabiciuni majore prin lipsa implicarii sportivilor si specialistilor la Comisiile sportive ale diverselor discipline, ajungand astfel ca presedintele FRAS, sau secretarul general, sa isi asume responsabilitati care nu sunt ale lor prin Statut, ceea ce nu asigura echidistanta fata de toate disciplinele. Mie mi se pare ca daca presedintele FRAS este in acelasi timp si presedinte al Comisiei de viteza in coasta, sau daca Secretarul general lucreaza Regulamentele sau organizarea competitiilor de Rally, avem un evident conflict de interese. Si b), partea ADMINISTRATIVA , care inseamna in principal Managementul Bugetului aprobat de Adunarea Generala. Bugetul este inutil aprobat de AG, cand el nu a fost nici o clipa reper de corectitudine a executiei bugetare. Nu s-a facut nici o clipa management de buget la FRAS, nimeni nu a luat in considerare sumele aprobate de AG sau regulile de prudenta. De aceea am acumulat datorii tot mai mari si nu avem bani pentru dezvoltare. Nici o institutie sau companie nu poate supravietui daca nu exista un strict control al cheltuielilor. Asta se intampla acum la FRAS, din pacate. Nu vreau sa cred ca aceasta situatie este intentionata, mai degraba cred ca e vorba de nestiinta. Nici Norris, nici fostul secretar general nu stapanesc aceste cunostinte. Acum stiu, personal, ca toti ar trebui sa fim mai atenti la alegeri, sa ne uitam atent in CVul candidatilor, caci managementul acestei institutii nu e deloc usor. E nevoie de oameni care stiu despre ce e vorba, iar asta poate veni doar din experienta.
- In doi ani de mandat am constatat grave abateri de la Statutul FRAS. De exemplu, in calitate de membru al Consiliului Federal, eu nu am avut ocazia sa avizez anterior semnarii vreun contract cu tertii, desi asta este clar specificat in Statut. La cererea mea, am vazut anul acesta un dosar cu Contracte semnate fara sa stim de ele in avans. Este asta corect ? Nici acum nu stiu, caci nu am vazut niciodata o evidenta a tuturor contractelor semnate de FRAS. Multe din ele au generat datorii FRAS catre terti.
- Un aspect pe care doresc sa il mentionez este atitudinea FRAS in chestiunea ACR. Stim cu totii durerea acestei rivalitati, dar eu nu cred ca a ignora aceasta situatie, a nu o ataca frontal si inovativ, este o solutie. Nu sunt multumit de acceptarea tacita a valului de competitii pe care ACR le organizeaza tot mai dezinvolt , in dispret fata de lege. A nu actiona intr-un fel fata de ACR este gresit si umilitor. Nu mai doresc sa girez aceasta umilinta in calitate de vicepresedinte FRAS.
- Suntem foarte slabi in ceea ce priveste comunicarea si transparenta activitatilor. Nu avem nici acum o persoana care sa se ocupe profesionist de Comisia Media a FRAS. Ca urmare, comunicate FRAS care sa lamureasca suspiciunile si acuzele, unele justificate, aduse conducerii pe diverse cai, in special retele de socializare, nu exista. Nici reflectarea activitatilor in mediul TV ( cu cateva exceptii ) sau in presa scrisa nu sunt satisfacatoare. Promovarea automobilismului sportiv la nivel national lipseste aproape cu desavarsire, vizibilitatea acestui sport e undeva spre zero. Dovada o face numarul de spectatori din ce in ce mai mic la competitii. Ma simt responsabil si pentru aceasta nerealizare.
Fiind ceva mai ” copt ” decat Norris, imi permit sa ii fac o recomandare : Norris, vei ajunge in final la concluzia ca nu le poti face singur pe toate, ca ai fost ales in fruntea FRAS alaturi de o echipa dornica sa se implice dar la care nu ai apelat cum se cuvine. Delegarea de responsabilitate este una din calitatile manageriale care iti lipsesc, iar disciplina manageriala si financiara este pentru tine ca si inexistenta. Imi pare sincer rau ca nu ai stiut ce sa faci cu functia ta.
Inchei aici si revin ca sportiv in randurile dumneavoastra, cei care investiti bani si suflet in acest frumos sport automobilistic. Raman disponibil pentru a face parte din viitoare echipe de conducere ale FRAS, fara a atenta vreodata la functia de presedinte, daca imi veti ingadui asta prin votul dumneavoastra.
Cu respect,
CRINU ANDANUT”