Arabia Saudita urmeaza sa gazduiasca pentru prima data o etapa din Campionatul Mondial de Raliuri in aceasta sezon.
Vara trecuta, Arabia Saudita a semnat un contract pe zece ani pentru a organiza o etapa WRC, aflandu-se ca este cea mai profitabila intelegere pe care compania de promovare a WRC a realizat-o vreodata. Neobisnuit, contractul a fost semnat inainte ca un eveniment candidat sa fi avut loc in tara. Acest raliu de testare a avut loc in weekend, cand Arabia Saudita a gazduit o etapa din Campionatul de Raliuri al Orientului Mijlociu (MERC).
Reprezentanti ai FIA si ai Promoterului WRC au fost prezenti pentru a monitoriza desfasurarea raliului candidat. Conform unei declaratii oficiale din partea organizatorilor, evenimentul s-a desfasurat fara probleme, surse citate de publicatii precum DirtFish afirmand ca Arabia Saudita este pregatita sa gazduiasca etapa de WRC in noiembrie. Totusi, raliul nu a fost lipsit de probleme serioase. Vineri, jumatate din probele speciale planificate au fost anulate din motive de siguranta. Un incident si mai alarmant a avut loc in timpul penultimei etape de sambata. Conform deciziei comisarilor, pilotul libanez Bassel Abou-Hamdan a pilotat 1,65 kilometri in directia opusa pe proba speciale.
Abou-Hamdan a pierdut controlul asupra Skoda Fabia R5 in jurul kilometrului 4. Dupa ce a derapat, a inceput sa se indrepte spre startul probei, in directia gresita. A realizat greseala abia cand s-a intalnit cu Shadi Shaban, care venea cu viteza maxima intr-un Mitsubishi. Pana atunci, Abou-Hamdan parcursese o distanta considerabila, iar raportul comisarilor mentioneaza ca Abou-Hamdan a condus imprudent si a creat o situatie care a pus in pericol vietile altor concurenti.
Ceea ce este cu adevarat socant este cum o astfel de situatie a fost permisa sa se intample in timpul unui eveniment de testare pentru o viitoare etapa WRC. Controlul raliului ar fi trebuit sa fie imediat informat despre o masina care circula in directia gresita si sa ia masuri rapide pentru a opri toate vehiculele de pe proba, prevenind astfel un accident mortal. Insa acest lucru nu s-a intamplat in Arabia Saudita. Desi incidentul nu va afecta probabil statutul Arabiei Saudite ca si gazda WRC, datorita valorii financiare imense a acordului, ridica serioase ingrijorari cu privire la protocoalele de siguranta.
Daca o situatie similara ar avea loc in timpul unui eveniment real WRC, consecintele pentru organizatori ar fi severe. De exemplu, in timpul Raliului Japoniei de anul trecut, o furgoneta civila a intrat pe o proba speciala, fortand anularea acesteia. FIA a amendat organizatorii cu 50.000 de euro, iar o amenda suplimentara de 100.000 de euro a fost suspendata, urmand sa fie aplicata in cazul unei alte incalcari a sigurantei. Raliul de test din Arabia Saudita a fost castigat de Nasser Al-Attiyah din Qatar. Juho Hanninen si Janni Hussi, care au concurat intr-o masina Toyota Rally2, s-au clasat pe locul doi.