DAKAR 2022: AL-ATTIYAH castiga al patrulea titlu

epantofi.ro

Nasser Al-Attiyah de la Toyota a fost incoronat pentru a patra oara Campion al Raliului Dakar in urma unei runde dominante in editia din 2022 a evenimentului din Arabia Saudita.

Al-Attiyah a condus cea de-a 44-a rulare a Dakarului de la inceput pana la sfarsit cu noul Toyota Hilux T1+, luand in cele din urma onorurile de top cu 27m46s in fata lui Sebastien Loeb (Prodrive/Bahrain).

Pilotul din Qatar a castigat doar doua dintre cele 12 etape, ambele in prima saptamana, dar a dat dovada de o consistenta remarcabila pe tot parcursul evenimentului, in timp ce rivalii sai au cazut pe margine din cauza erorilor de navigatie sau a problemelor mecanice.

Rezultatul il face pe Al-Attiyah al doilea cel mai de succes pilot din istoria categoriei de masini a Dakarului, la egalitate cu finlandezul Ari Vatanen si doar in urma numarului de opt victorii ale lui Stephane Peterhansel.

Cheia triumfului general al lui Al-Attiyah a fost etapa de deschidere de langa Ha’il, unde el si copilotul Matthieu Baumel au gasit in mod corect un punct de trecere dificil care a surprins majoritatea terenului, inclusiv pe Carlos Sainz de la Audi.

Acest lucru l-a lasat pe Loeb drept singurul rival serios al lui Al-Attiyah, dar si francezul a fost fortat sa recupereze atunci cand un arbore de sustinere al lui BRX Hunter pregatit de Prodrive s-a rupt in Etapa 3, costandu-l o jumatate de ora.

Pana la jumatatea raliului, Al-Attiyah a avut o distanta de 50 de minute fata de restul terenului datorita unei a doua victorii in etapa a 4-a, cu dramele de navigatie pentru Loeb dand o noua lovitura sperantilor sale de o prima victorie la Dakar.

Loeb a reusit sa reduca diferenta la sub 30 de minute pana la sfarsitul penultimei etape – inainte ca o penalizare pentru depasirea vitezei sa anuleze o parte din munca sa – dar Al-Attiyah nu a fost niciodata amenintat sa piarda conducerea, deoarece si-a controlat ritmul cu o strategie fara riscuri.

Terminand sigur pe locul 19 in proba finala scurta de 164 km intre Bisha si Jeddah, pilotul de 51 de ani a castigat pentru prima data la Dakar de cand raliul s-a mutat in Arabia Saudita, cu cele trei succese anterioare ale sale in 2011 (Volkswagen), 2015 ( X-raid Mini) si 2019 (Toyota) care vin in perioada anterioara din America de Sud.

Locul al doilea a fost ocupat de Loeb la Dakar, dar o victorie generala continua sa-i scape multiplului campion WRC dupa sase participari in ultimii sapte ani.

Francezul a luptat in mod regulat pe front in BRX Hunter, puternic revizuit, castigand acelasi numar de etape ca si Al-Attiyah, dar nu si-a putut recupera niciodata din ceea ce David Richards de la Prodrive a descris ca fiind o „greseala de asamblare” in etapa a 3-a.

Pilotul saudit Yazeed Al Rajhi a fost cel mai bun dintre independentii de la Overdrive Toyota, terminand in spatele lui Loeb pe podiumul general pe locul trei.

Orlando Terranova a terminat pe locul al patrulea la cea de-a 16-a aparitie consecutiva in Raliul Dakar, dupa ce a fost anuntat ca o adaugare tarzie la formatia Prodrive.

Iesirea lui Giniel de Villiers la Dakar din 2022 a fost umbrita de doua incidente cu motocicleta in timpul celei de-a doua etape, penalizarile pentru care l-au lasat initial in afara concursului pentru un clasament in top 10.

Dar dupa ce a fost inlaturat de orice penalizare in al doilea accident, de Villiers a revenit puternic pentru a termina pe locul cinci la general.

Sud-africanul s-a bucurat de cel mai bun final al sau in Etapa 9, unde a condus o tripla pentru Toyota in fata lui Al-Attiyah si Henk Lategan.

Lategan a castigat doua etape, inclusiv testul final de vineri, dar nu a fost niciodata in competitie pentru onorurile generale dupa un inceput zbuciumat al raliului de la Ha’il.

Echipa X-raid Mini a fost lovita dupa ce i-a pierdut pe Sainz si Peterhansel, dar Jakub Przygonski a facut o performanta solida pentru a termina pe locul sase in spatele lui de Villiers.

Audi a ridicat sprancenele cu noul sau hibrid RS Q e-tron, castigand patru etape fata de cinci pentru Toyota si trei pentru Prodrive.

Constructorul german ar fi fost foarte bine in lupta pentru victoria generala la debutul sau la Dakar, daca nu ar fi avut o etapa de deschidere dezastruoasa in care toti cei trei piloti au avut probleme.

Sainz a pierdut mai mult de doua ore incercand sa gaseasca traseul corect, de doua ori campion la DTM, Mattias Ekstrom, pierzand, de asemenea, o bucata de timp in prima sa participare la Dakar in clasa premiera.

Peterhansel a suferit cea mai rea soarta dintre cei trei, rupand puntea din spate a masinii sale si retragandu-se din etapa. Dar toti cei trei piloti au aratat un ritm incredibil dupa aceea si au dominat raliul dupa ziua de odihna, castigand jumatate din etape in a doua saptamana.

Ekstrom a fost cel mai bine clasat pilot al Audi in clasament, pe locul noua, in timp ce Sainz, de trei ori campion la Dakar, tocmai a ratat un loc in topul 10 general.

Recomandari pentru tine!