Trofeul Gutâi – o pagina de istorie din 1973

Campionatul National de viteza in coasta a descoperit Maramuresul in anul 1973, atunci cand cursa de pe Gutai a deschis sezonul competitional pe un traseu de circa opt kilometri, cu startul in dreptul celebrei porti maramuresene si sosirea la Hanul Pintea. Laurentiu Borbely, Eugen Ionescu Cristea si Stefan Iancovici sunt doar cativa dintre cei care s-au acoperit de glorie in perioada anilor ’70. In deceniul urmator, startul a fost mutat cu circa trei kilometri mai jos – la intersectia cu drumul care duce la Mogosa – lungimea totala ajungand la valoarea respectabila de 11 km. Au fost anii “maratoanelor” in care au iesit la rampa Nicu Grigoras si Victor Nicoara, seineanul nostru castigandu-si pe drept renumele de Rege al Gutaiului.

Sa revenim insa la inceputul povestii, in 1973, atunci cand Maramuresul a ridicat cortina sezonului de coasta. Un inceput cu multe necunoscute, competitorii avand de parcus o distanta considerabila pentru a descoperi un traseu de 7,2 km, cu o diferenta de nivel de 570 m si 36 de viraje, dintre care nu mai putin de 17 ace de par. Cu o astfel de configuratie “incalcita”, pilotul era pus la grea incercare in timp ce utilizarea excesiva a treptelor a doua si respectiv a treia solicita la maxim si materialul de concurs.

Spre surprinderea tuturor, fascinatia pentru necunoscut a fost decisiva si nu mai putin de 61 de piloti au venit la Baia Mare pentru a-si masura fortele in urcarea Gutaiului.  Desi pare surprinzator, la start s-au aliniat 46 de automobile, regulamentul de atunci permitand utilizarea aceleiasi masini de catre doi piloti. Daca mai adaugam si faptul ca cinci piloti au evoluat in cadrul a doua clase, numarul participantilor a ajuns la 66! O cifra impresionanta pentru orice etapa cu traditie! Fideli inca de atunci zicalei care ne spune ca omul sfinteste locul, organizatorii au excelat inca de la prima editie, la fel cum o vor face ani la rand, indiferent ca au fost vorba de raliuri sau curse de coasta.

Marii absenti de la inceputul balului au fost membrii lotului ACR si cei ai echipei de uzina Dacia, prezenti in aceeasi perioada in Raliul Nisipurilor de Aur din Bulgaria. Absenta lor n-a facut decat sa incinga spiritele, miza fiind victoria din clasamentul general. Desi a dominat antrenamentele de sambata, cand a realizat cel mai bun timp, Constantin Pescaru n-a mai reusit sa repete performanta si in ziua de duminica, atunci cand s-a vazut depasit de Laurentiu Borbely si Marin Dumitrescu, in aceasta ordine. Fascinat de serpentinele Gutaiului inca din 1972, atunci cand a obtinut primul sau succes in Raliul Castanilor, Laurentiu Borbely si-a adjudecat victoria la volanul unui automobil Renault 8 Gordini, gratie unui avantaj de o singura zecime de secunda fata de Marin Dumitrescu. BMW-ul celui din urma a terminat pe locul secund in fata unui cvartet de modele Renault 8 Gordini, conduse de Constantin Pescaru, Doru Stanciu, Costin Finichi si Flaviu Bran-Baliban. Top Ten-ul clasamentului general a fost completat de Laurentiu Moldovan, Vasile Popa, Vasile Szabo si… Nicolae Leu, ultimul fiind si castigatorul clasei pana la 1000 cmc. Va suna cunoscut numele? Aschia nu sare departe de trunchi.

Gutai 1973 – Clasament general

1. Laurentiu Borbely Renault 8 Gordini 6m.29,6s
2. Marin Dumitrescu BMW 2002 Tii 6m.29,7s
3. Constantin Pescaru Renault 8 Gordini 6m.32,2s
4. Doru Stanciu Renault 8 Gordini 6m.39,5s
5. Costin Finichi Renault 8 Gordini 6m.40,7s
6. Flaviu Bran-Baliban Renault 8 Gordini 6m.47,2s
7. Laurentiu Moldovan Fiat 124 S 6m.51,9s
8. Vasile Popa Renault 8 Gordini
9. Vasile Szabo Alfa Romeo 1600
10. Nicolae Leu Fiat 850 C

Sursa articool: https://trofeulgutai.ro/

Recomandari pentru tine!