Ciprian Lupu – inca un pas!

Digiqole Ad

Primul sportiv tetraplegic „Campion National” intr-o disciplina automobilistica, din lume, urca inca o treapta pe scara performantei.

Noul automobil de concurs, un Renault Clio Rally5, a primit o adaptare conceputa special de catre specialistii Handytech, din Italia.

Planurile pentru sezonul 2023 pentru echipajul Ciprian Lupu/Andrei Pintilii includ participari la etape din Campionatul European de Raliuri.

Ciprian Lupu, sportiv licentiat al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, prezinta noul material de concurs pentru sezonul 2023. Ciprian este singurul sportiv tetraplegic din Romania care participa in Campionatul National de Raliuri. Planurile pentru sezonul urmator implica si participari la etape internationale.

Fara sa fi urmarit acest aspect, Ciprian Lupu a devenit un nume destul de cunoscut in lumea sporturilor cu motor din Romania. Primul sportiv cu dizabilitati care a concurat, oficial, in competitii auto pe teritoriul tarii noastre a facut dovada faptului ca, uneori, barierele de tot felul pot fi depasite daca exista dorinta, perseverenta si vointa. Ceea ce acum cativa ani parea imposibil, ca un utilizator de scaun rulant sa participe, din postura de pilot, la concursuri oficiale, a devenit o constanta a ultimelor sezoane in mai multe campionate organizate sub egida Federatiei Romane de Automobilism Sportiv.

Povestea sportiva incepe undeva in vara anului 2017, cand Ciprian reusea, dupa mai multe luni de asteptare destul de grea, sa urmeze cursurile de pilotaj sportiv organizate de echipa Napoca Rally Academy, unde l-a avut tutore pe multiplul Campion National de Raliuri, Simone Tempestini. Dupa absolvirea cu brio a pachetului teoretic si practic a urmat un prim pas, indraznet, acela de a lua startul intr-o competitie auto (oficiala!). Cu derogare din partea FRAS a fost „forlighter” (deschizator) pentru etapa de viteza in coasta de la Brasov. Adica, acasa. Un prim vis fusese implinit, doar ca Ciprian tindea spre mai mult de atat…

2018 a fost sezonul in care, dupa achizitionarea si adaptarea unui automobil – Citroen C2 – care sa respecte fisele de omologare FIA (Federatia Internationala a Automobilului), a fost consemnat primul start in concurs, la etapa de viteza in coasta de la Teliu. Fara a exagera in vreun fel, aparitia lui Ciprian la „Start” a fost bulversanta atat pentru spectatori cat si pentru ceilalti concurenti.

Tin minte bine ca pentru foarte multi parea imposibil ce imi doream. Acum, judecand la rece, probabil ca nici eu nu eram ferm convins ca pot concura de la egal la egal. Erau, clar, diferente majore. Principala era data de faptul ca urma ca toate comenzile automobilului sa fie actionate manual. Existau de mult masini de strada controlate asa, chiar si in Romania, insa intr-o competitie sportiva era ceva inedit. Numai ca, vedeti voi, asa cum si intre pilotii „clasici”, sa le spunem, exista tipologii, exista unii care franeaza cu stangul, pentru un plus de eficienta din punct de vedere al pilotajului, iar altii care nu pot decat cu piciorul drept, isi mai facea loc una in momentul in care aparea unul care frana cu mana. Pur si Simplu! Diversitate.” a declarat Ciprian.

Legaturile lui Ciprian cu automobilul nu erau intamplatoare. Pregatirea din timpul liceului se facea cu scopul de a deveni mecanic auto, iar in preajma varstei legale se pregatea sa obtina permisul de conducere pentru „profesionisti”. Viata avea sa dea toate planurile peste cap in vara anului 2002, cand, la 18 ani, in prima zi a concediului la mare, un plonjon in apa executat incorect avea sa conduca spre o resetare completa a sperantelor tanarului Ciprian. O leziune a coloanei vertebrale la nivel cervical a condus catre diagnosticul de tetraplegie, iar el avea sa fie obligat ca din acel moment sa devina utilizator de fotoliu rulant si sa-si reconfigureze viata si visurile.

Visul sportiv: raliurile

Dupa debutul in competitiile de viteza in coasta, atunci cand si-a dovedit, in primul rand siesi, ca se poate, Ciprian a facut un prim „pas” important catre competitiile de tip raliu, odata cu etapa de la Sibiu, din 2019. O disciplina complet noua, mult mai complexa. Dar si confirmarea faptului ca aceea era calea pe care isi dorea sa o urmeze in cariera sportiva. 2020 a fost un sezon de adaptare cu ritmul pe alocuri infernal din raliuri, cu participari sporadice, iar sezonul 2021 a fost incununarea unui vis, odata cu obtinerea titlului de Campion National al categoriei „Debutantilor” (minim patru etape concurate intr-un sezon). Conform FIA, este primultitlu de campion la nivel national obtinut de o persoana cu dizabilitati, in lume. Ciprian a fost completat in echipajulformat de ieseanul Andrei Pintilii, cel care i-a devenit navigator in anul 2021.

In 2022, echipajul Lupu/Pintilii a avut un sezon cu multe incercari, in care a cautat sa creasca ritmul de concurs. Planurile includeau si o participare la o etapa de Campionat European de Raliuri, insa din motive independente de cei doi, aceasta a trebuit amanata. Pentru moment! Tot in sezonul recent incheiat a fost evident ca micutul Citroen C2 nu mai face fata nevoilor echipajului, si nici al doilea automobil special adaptat pentru competitii, un Volkwagen Golf GTI, nu corespundea dorintelor/nevoilor. Asa ca, avand sprijinultotal si neconditionat al partenerilor sai, Ciprian a mai facut un pas catre un alt automobil de concurs.

Prezenta sportiva a lui Ciprian Lupu in competitiile din sezonul 2022 a fost posibila datorita partenerilor Bio-Circle Surface Technology Romania, Textar Romania (TDM Friction), Michelin Romania, BT Leasing, Parapeti Roger, Napoca Rally Academy,WSA Group si Fundatia Motivation Romania. De asemenea, cu sprijinul BMW Group Romania, Ciprian a participat la etape din Campionatul National de Super Rally la bordul lui Racing MIMI, primul MINI electric de competitie din lume. Partenerii tehnici, cei care s-au ocupat de pregatirea automobilelor de concurs pentru starturile oficiale, au fost #Motorsport, Engage Engineering, Aero Motors Serv si Wireworks.

2023

Din sezonul urmator, 2023, locul Citroen-ului si al Volkswagen-ului a fost luat de un frumos Renault Clio Rally5, achizitionat cu suportul partenerului BT Leasing (Banca Transilvania). Noul material de concurs a fost procurat cu ajutorul multiplului campion George Grigorescu direct de la producator, de la fabrica Alpine din Dieppe, Franta. Este primul Clio Rally5 care primeste o adaptare care sa-i permita sa fie pilotat de o persoana cu dizabilitati, iar aceasta a fost conceputa si construita de catre specialistii companiei Handytech, din Italia.

Sistemul este complex si permite accelerarea utilizand un inel de comanda centrat pe volan, schimbarea treptelor de viteza prin intermediul clapetelor din spatele acestuia, ambreierea cu ajutorul mainii, printr-o parghie montata pe levierul special conceput pentru frana. Operarea comenzilor este facilitata de o serie de servo-motorase, iar ambreiajul poate fi setat ca sub anumite valori ale vitezei de rulare sa poata actiona automat, pentru a evita riscul de a opri inopinat motorul. Costul acestui sistem a fost de aproximativ 10.000 de euro, iar in momentul de fata se parcurg toti pasii legali pentru a obtine omologarea FIA.

Renault Clio Rally5 este un automobil de competitie dezvoltat de producatorul Alpine pornind de la cea mai recenta generatia a modelului de succes Clio (versiunea RS). Sufletul automobilului este un motor de 1,3 litri, supraalimentat, care produce 180 CP si 300 Nm, distribuiti catre puntea fata prin intermediul unei transmisii secventiale Sadev St82. Clio Rally5 dispune si de un diferential cu alunecare limitata (LSD) produs de constructorul ZF, iar in configuratie de start cantareste doar 1.080 kg (fara pasageri si roti de rezerva). Automobilul este prevazut atat cu un kit de suspensie pentru competitiile pe asfalt, cat si cu unul pentru macadam. Costul unui pachet complet se invarte in jurul valorii de 60.000 euro.

Pe langa participarile in Campionatul National de Raliuri al Romaniei, programul pentru 2023 mai prevede si starturi in Campionatul National de Viteza in Coasta si in cel de Super Rally. Va exista cel putin o participare si in Campionatul European de Raliuri, la una dintre etapele desfasurate pe asfalt.

Acum, poate ca pare ca utilizez un cliseu, dar o spun sincer: mi-am vazut un vis implinit! Sigur, la acelasi nivel a fost si ideea de participare in competitii, pe care am copt-o ani de zile, insa odata realizata a trebuit sa-mi setez obiective noi. Iar printre ele era, clar, achizitionarea unui automobil de concurs preparat de un constructor de traditie.

Fortat de imprejurari am tot facut experimente atat cu Golf-ul, cat si cu C2-ul. Era timpul sa merg pe mana unei retete dezvoltate de profesionisti, iar cei de la Alpine (RenaultSport) au experienta vasta.

Sunt constient ca odata cu noul material de concurs vin si alte provocari in privinta rezultatelor, iar asta nu poate decat sa ma motiveze. Stiu, totodata, ca nu este cel mai performant automobil de concurs, insa pentru categoria sa este excelent! Din 2017 incoace am realizat ca si daca nu sunt foarte rapid mereu, constanta imi poate fi aliat. Sunt lectii pe care le-am primit pe propria-mi piele. La fel cum, in 2022, am realizat ca etapele pe macadam sunt foarte grele pentru mine, pe alocuri infernale. Recunosc sincer asta. Este unul dintre motivele pentru care nu sunt la nivelul de a spera la mai mult decat raliurile pe macadam din Romania. Solicitarea fizica de la macadam este foarte, foarte intensa pentru mine.

Credit foto: Mihnea Tatu

Recomandari pentru tine!